rlhlogo

sdrivers

Home
About
Autorijschool Den Haag
Rijscholen Amsterdam
Rijschool Amsterdam
Rijscholen Utrecht
Rijscholen Groningen
Theorieboek

http://www.theorie-leren.nl/shop/school/safety-drivers.html

Driving lessons help
Theory book
Lesonderdelen
Voordat je wegrijdt Plaats op de weg Snelheid op de weg Bijzondere verrichtingen Kruispunten, Rotonde & Tram Snelweg regels Examen tips CBR Zo werkt het CBR examen Diversen
In- en uitstappen Voertuigcontrole Controlelampjes Spiegels afstellen Stuurtechniek Autorijden tijdens zwangerschap Wegrijden in het kort Starten & Wegrijden Werking koppeling
Inhalen en rijstrook wisselen
Snelheidslimiet strepen
Bijzondere verrichtingen regels Omkeren in 3 keer Hellingproef Halvedraai Fileparkeren Vakparkeren Stopopdracht
Kruispunten in het kort Kruispunten Regels Rechts afslaan Regels bij een Stopbord Regels uitrit verlaten Regels rotonde rijden Voorrangsregels tram
Snelweg invoegen en uitvoegen
CBR Praktijkexamen Tips Snelweg Den Haag -Zuid tip 1 Snelweg dubbele opdracht Rijswijk Busbaan
Ondersteunende rijsystemen (ADAS ) CBR Nieuwe Theorie-examen CBR Praktijkexamen auto CBR Faalangstexamen CBR Tussentijdse Toets CBR Taxi-praktijkexamen CBR examen vrachtauto
Spoorwegovergangen en Bruggen Veilig rijden in de tunnel Tips bij: Voorangsvoertuigen Auto starten met startkabels
Contact
Theorieboek
Menu

De beste theorieboeken!

Klik hier om ze te bestellen.

auto_boek_cd

auto-voordeel_web

Vekabest theorie

Ondersteunende rijsystemen (ADAS )

ADAS straks toegestaan tijdens het rijexamen in Nederland


Het CBR heeft bekend gemaakt dat Advanced Drivers Assistance Systems (ADAS), oftewel ondersteunende rijsystemen voor auto’s zoals cruise control, vanaf 1 januari 2016 toegestaan worden tijdens rijexamens. Dit om mee te gaan met de technologische ontwikkelingen en toekomstige bestuurders hierop voor te bereiden. Nederland is een van de eerste landen die  dit officieel toestaat tijdens het rijexamen. Daarmee vormt het een voorbeeld voor andere landen.

 

Het CBR wil met deze verandering het rijexamen moderniseren: steeds meer auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met ADAS en dat verandert het autorijden. Echter beargumenteert het CBR dat examenkandidaten net zo goed moeten opletten met een ADAS-systeem als kandidaten zonder, omdat technische systemen nou eenmaal niet perfect zijn. Het CBR legt dit uit aan de hand van een voorbeeld: ‘’Een kandidaat moet ondanks een dodehoekverklikker toch goed blijven kijken in de buitenspiegel. Systemen zijn immers niet onfeilbaar. Zo blijkt uit Amerikaans onderzoek dat motorrijders in 75% van de gevallen niet worden opgemerkt door een dodehoekverklikker.’’ De opzet en beoordeling van een rijexamen verandert dus niet door ADAS.

 

Ook is het gebruik van ADAS op vrijwillige basis: kandidaten worden niet verplicht te leren omgaan met deze systemen, het is alleen niet meer verboden ze te gebruiken. Wat nog wel verboden is tijdens het rijexamen zijn systemen die volledig het rijden overnemen, zoals automatisch inparkeren. Dit omdat deze systemen nog niet veel in gebruik zijn en toekomstige bestuurders dus nog wel zelf deze vaardigheden onder de knie moeten krijgen.

 

Hoewel sommige rijscholen ADAS al hebben omarmd, lopen anderen achter. Aankomende rijschoolleerlingen en hun ouders komen dus voor de beslissing te staan of ze voor een ADAS-rijschool gaan of niet. Het CBR is al begonnen met voorlichting geven over deze verandering aan rijschoolhouders vanaf half september, zodat ze goed op de hoogte zijn van wat deze aanpassing precies inhoudt.

 

ADAS kan worden gezien als de tussenfase tussen de ‘’ouderwetse’’ auto die volledig door onszelf wordt bestuurd en de volledig autonome auto. De kwesties die ADAS nu met zich mee brengt, laten ons de tip van de sluier van de toekomst zien: want hoe gaan we om met rijden als auto’s onze besturing niet meer nodig hebben? Moeten we nog steeds leren autorijden voor  het geval dat de techniek ons in de steek laat, zoals het CBR hier beargumenteert? Hoe gaan we om met deze tussenfase waarin ADAS een steeds grotere rol gaat spelen en onze rij-autonomie verder in zal perken? De toekomst zal het leren.

 

Meer gedetailleerde informatie over de meest gestelde vraagstukken rondom ADAS en het gebruik ervan tijdens rijexamens wordt samengevat op Huurautoverzekering.com.


Safety Drivers helpt je zo snel mogelijk te slagen! Bijvoorbeeld met dit Praktijkboek Autorijden

hardcover-transparentDit praktijkboek hebben we speciaal voor jou laten maken. Het is een uitstekende aanvulling op je rijlessen. Het staat vol met tips uit 15 jaar praktijkervaring.

In dit boek vind je praktische tips over bijvoorbeeld:
• Bediening koppeling en rem
• Kijktechniek bij het afslaan
• Bijzondere verrichtingen
• Rijden op de snelweg
• En nog veel meer!

Tijdelijk: introductieprijs!
Klik hier


RijlesHulp.nl Doneren

Ben je ook blij met Rijleshulp.nl? Doneer ons dan een bedrag zodat wij meer kunnen investeren. We maken dan nog meer video's zodat we meer mensen kunnen helpen om veiliger te gaan autorijden en sneller zullen slagen voor hun rijbewijs. Klik op Doneren

facebooktwitteryoutube

Copyright © 2018 Alle rechten voorbehouden | Privacy | Contact
WordPress